Balanzo da poesía catalá no 2018 (e II)
Xesús González Gómez.
Despois de repasarmos as edicións de obras completas, as reedicións de «clásicos», os aniversarios, as antoloxías e as traducións máis salientábeis, na nosa opinión no apartado poesía que se deron en Cataluña no 2018, pasemos agora a dar a relacións dalgúns premios. De poesía, de institucións públicas e privadas, existen en Cataluña unha morea de premios; e se engadimos os que se conceden en Baleares, no País Valencià, en Andorra, etc., imaxine o lector cal pode ser a cantidade. Premios que axudan á edición e promoción da poesía. A maioría das institucións públicas que outorgan este tipo de premios son concellos. Concellos que ademais de concederen o galardón (monetario) ao poeta premiado, adoitan sufragar a edición do libro premiado. Cousa, por outra parte, doada: abonda con engadir á partida do premio unha cantidade X para axudar á publicación do libro. Cousa, ou engádega, que, seica, esquecen moitos concellos galegos que convocan premios de poesía. Velaí unha pequena (?) mostra de libros premiados:
Quaderns del port, de Hilari Cara, Jocs Florals de Barcelona (Proa); Un arbre molt alt, de Jaume Coll Mariné, Premio Àusias March (Edicions 62); Torna la pluja sobre nosaltres, Jordi Pujol Nadal, Premio Jordi Pàmies/Ajt. de Guissona (Pagès); El rastre d’uns escrits, de Carles Camps Mundó, Premio Vicent Andrés Estellés/Ajt. de Burjassot (3i4); A la intempèrie, Jpsep Ballester, Premio Ciutat d’Alzira (Bromera); Disponibilitat, de Carles Morell, Premio Màrius Tiorres (Pagès); Apartheids, de Montse Assens, Premio Marià Manent (Cossètania); Fils de llum, de Francesc Pastor, Premio Ciutat Torrent (Tabarca); L’ordre de les coses, Carles M.Sanuy, Premi Joan Alcover Ciutat de Palma (El Gall); Resplendor de foc, de Jaume Mesquida, Premio Joan Llacuna (Viena); Zero, de Yolanda Esteve, Premio Betúlia Memorial Carme Guasch (Cossètania); Ample vol de la nit, Premio Carles Riba (Proa); Pell d’ànima, de Josep Checa, Premio Senyoriu d’Àusias March (3i4); Fourmillante, de Miquel Àngel Llauger, Premio Sant Cugat a Gabriel Ferrater (Edicion 62); La nostra casa oberta, de Manuel Roig Abad, Premio Vila de Martorell (Viena); Svalbard, de Joan Josep Barceló i Bauçà, PremiMiqwurl Bauçà/Ajte. de Felanitx; Les despulles d’un somni, Antoni Ribas Tur, Premi Joan Perucho Vila d’Ascò (Saldonar), Quan els gran arbres cauen, de Àngels Gregori, Premi Vicent Andrés Estelles/Ajt.e Burjassot (Bromera); Desintegar-se, de Esther Xargay, Premi Cadaqués a Rosa Leveroni (Lleonard Muntaner, etc. etc., até untotal de vinte e sete premios (o que nonquere dicir que nonhaxa máis, que os hai). Anotemos que destes vinte e sete premios, quince son convocados por concellos, tanto de Cataluña como do País Valencià ou as Baleares. E volvámolo a repetir, os premios convocados polos concellos estes sufragan tamén súa edición, que é, en última instancia do que se trata: de que se publique o libro.
Por outra parte, cantos libros de poesía se editaron en Cataluña no 2018, deixando de lado as reedicións? (No apartado de reedicións cómpre salientarmos a publicación individualizada de todos os libros poéticos de Maria Mercé Marçal, realizada por Edicions 62. Esta mesma editorial publicou unha versión crítica de Les dones i els dies, de Gabriel Ferrater, a cargo de Jordi Cornudella, que é de obrigado cumprimento,) Non se sabe, pero penso que a cifra debe andar entres os 350 e 400 títulos, e destes tñitulos salientan, ao meu parecer os seguintes: Manera Negra, de Narcís Comadira (Ed. 62); Ermita, de Jordi Llavina (Meteora); La netedat, de Sebastiá Alzamora (Proa); Elegies, de Quim Espanyol (Edicions de 1984); Aigües desprotegides, de Antoni Vidal Ferrando (Eumo); La gota negra, de Cèlia Sànches-Mústich (Pagès); A ull nu, de Francesc Vallverdú (Pagès); Alguns paisatges, de Miquel de Palol (LaBreu); Amor a la brega, de Blanca Llum Vidal (Pagès); Bardisars, de Xavier ,Palau (AQuaderns Crema), Tots els cavalls, de Antònia Vicens (LaBreu); Obreda, de Pere Jaume (Ed. 62). Dentro do apartado de poesía talvez podiamos colocar Els limits de Quim Porta, de Josep Pedrals, publicado por LaBreu. Con este libro pedral pecha a triloxía De Bolló: El furgatori e El romanço de Anna Tirant (libro que gañou a Lletra d’Or o 2013). O libro é un ensaio «novelizado» sobre poesía e poética, e está inzado de poemas. A variedade é total, o que quere dicir que na poesía catalá actual conviven unha multitude de propostas e tendencias e, hoxe por hoxe, á parte das calidades dos poetas, ningunha tendencia é maioritaria e as divertidas polémicas e liortas que tiveron lugar hai uns anos, hoxe, infelizmente, desapareceron e semella que reine a paz dos cemiterios, cando a poesía, como afirmaba Mandelstam, «é a guerra». Ou talvez reine a calma que precede ao combate. Veremos que acontece nos próximos meses
A poesía catalá, que no século XX alcanzou, esta si, unha verdadeira idade de ouro, malia as desaparicións mantén un nivel por riba da aura mediocritas. A aura mediocritas, como sabe todo o mundo, é o estadio en que se encontran as literaturas normalizadas, é dicir, aquelas que teñen unha serie de escritores de calidade media que son lidos pola maioría dos lectores e gozan dunha base de lectores que posibilitan a solidez dunha literatura e o seu consumo sen necesidade de que ninguén descubra unha obra mestra cada semana.
ANTONIA VICENS
De noviña quería ser amazona
a culpa un anuncio de Martini*
no que unha muller con vestido de tule
percorría a liña infinita do mar
montada nunha egua
branca díxose ten cancro non
sobrevivirá entón quixen
ser un cabalo alado
a galopar na sela da Morte
(*á autora a memoria xógalle unha mala pasada, o anuncio era do brandy Centenario Terry. N.d.T.)
JORDI LLAVINA
ERMIDA
(fragmento)
Volvo subir, tantos anos despois
só, á vella ermida de San Pedro.
Nin un bafexo de aire, e un sol cru
de xullo que me deixará
ardentes o pescozo e mais o lombo
–no serán, tocarame padecer
a queimadura do comechón:
a pel, que semella que latexe
como a do corazón (e queixareime
de subir, co torso nu, a pendente).
E no entanto e unicamente así
que, ás veces, sentimos o corazón:
polos músculos lañados, espertos,
a vixiar unha ánima durmida
(e agora non me referirei
as enfermidades rigorosas
que fan do corpo escuro pasto:
tumores e pragas, cancros e úlceras). –
CARLES CAMPS MUNDÓ
TIRESIAS
Era a claridade duns ollos sen mirada.
A claridade de ollos cegos. Pupilas claras
Polo baleiro do non visto: os corpos
que as escurecen. Vellas bonecas espidas
de vida, espidas da claridade de fóra.
De onde que fosen claras como unhas augas
sen reflexos: lágrimas amargas de cego,
lágrimas baleiras dun pranto transparente.
CARLES MORELL
MANEIRAS DE MIRAR
Homenaxe a John Berger
Se non hai perspectiva,
o home xa non é o centro;
o espectador non ten
a potestade
da ollada indiscutíbel.
E a nostalxia,
a socialización,
a mistificación
só son mecanismos
do poder.
CARLES M. SANUY
O PREZO DO PARNASO
Na cortesía prudente dun verso
discretamente escrito con mesura,
controlado arraiga o prezo da usura
que amansa o verbo fácil e perverso.
Proclama o poeta o sei dicir diverso
en versados cenáculos, con cura,
porén, de non caer en imposturas
que lle torne no dicir con eco adverso.
Se o discurso resulta denso ou adverso
fuxirá, sensato, da rima escura
e aliviará, se cómpre, a feitura
mentres apreixa o verso p’lo perverso.
Moi digno, dirá un último verso
– Deus, que dura é… a literatura.
JORDI PUJOL NADAL
MALAS NOTICIAS
Soa o teléfono.
volve de novo a choiva
sobre nós.
No cemiterio
apálpase o silencio
dos vivos. Pon medo.
A morte non pesa.
É unha folla seca
que o vento se leva.
ÀNGELS GREGORI
ALTERIDADES
Pensábate coma se imaxina unha cidade.
e citábate nos libros
coma unha discreta nota a pé de páxina.
Isto é o paraíso,
dicíame cando te atopaba
entre o público dunha conferencia.
Despois, rumores e conversas na rúa.
Talvez un bar, fume até a madrugada
e de repente paso a fundar as túas leis,
a conquistar os dominios dun corpo
que se despregue coma un libro.
Ao teu carón a noite é miña, vou dicíndome
e entro en ti como se me achegase soa,
camiñando pola herba, até o centro dun estadio.
Correr para te encontrar foi
o meu xeito de ficar quieta.
De amarrar o teu corpo á miña paisaxe
como despois dun diluvio
unha barca descansa no porto.
NARCIS COMADIRA
MALDICE A TRISTURA
Maldice a tristura, é letal e traidora,
quérenos sempre quietos, nun lamento perpetuo.
Pois non, de ningún xeito. Maldice a tristura.
Mira o mundo, a terra, con montañas e bosques,
co mar que se move sempre, o ceo conmovedor.
Mira o odio, a rabia dos mozos, o rexeitamento
a deixarse engulipar. E si, mira os crimes,
mira tamén o sangue, mira a fame dos nenos
de corpos deformados, mira o engano, o medo
que nos goberna, todo forma o tecido da vida.
E aínda que endexamais chegue o día soñado
en que reine a xustiza, que non, non virá nunca,
maldice a tristura, dáte esa alegría.
JOAN JOSEP BARCELÓ I BAUÇÀ
+ 0.4. A PROFUNDIDADE
os meus testículos son
vulnerábeis.
con todo, gústame ser vulnerábel.
nin hai que dicilo.
a existencia esperta con man firme,
mais na vitoria
non son consciente
da miña debilidade.
No deseño dos océanos
do tempo, o mar
estrutura a intención do teu xogo.