BiosBardia

O país dos libros en galego

‘Pirotecnia’, a tremoia á vista

Alberto Ramos.

Javier Nogueira.

O 8 de novembro, no que na nosa opinión é o acontecemento literario do ano e quen sabe se do lustro na Galiza, visitou Compostela Mircea Cartarescu –para moitos, entre os que me conto, o mellor novelista da actualidade–. Na súa intervención expuxo unha poética que, supoñemos, chocoulles ós presentes. Despois dos correspondentes silencios e sinaturas, a escritora Rosalía Bernárdez e un servidor partillamos polas rúas de Compostela a nosa estrañeza respecto a un xeito de novelar esotérico e case que taumatúrxico, no que a obra se escribe coma o Evanxeo de Mateo para Caravaggio: coa guía dunha man que non erra. Como consideramos a Cartarescu un xenio, chegamos á conclusión de que os esquemas existen, pero na súa cabeza, sen que precise levalos ó papel, coma un Mozart pero no terreo literario.

A min chamoume especialmente a atención o pensamento de Cartarescu porque sigo ancorado na visión da literatura como tekne ou produción material. De feito, nese mesmo paseo con Rosalía Bernárdez axiña apareceu a “Filosofía da composición” de Edgar Allan Poe. Sen chegar ós extremos defendidos polo xenio virxiniano –quen, desde logo, non compuxo “O corvo” tal e como nos explica nesa poética–, o certo é que cada vez resulta máis evidente a influencia de certa tekne na narrativa: é o que resulta da combinación dos obradoiros de escrita creativa, os premios literarios e os intereses económicos da industria editorial –para máis información sobre o asunto véxase Big fiction, de Dan Sinykin, sobre como a unión de grandes selos cambiou a industria editorial estadounidense e, asemade, a forma de escribir–.

Froito destas tendencias das que vimos de falar son novelas como Pirotecnia, de Alberto Ramos, xusta gañadora do Premio de Narrativa Breve Repsol 2024 (Galaxia). Aclaremos a sentenza anterior, para evitar malos entendidos: quen isto escribe descoñece a calidade das demais obras presentadas e supón que, como é lóxico, para uns membros do xurado esta sería a mellor e para outros outra calquera; simplemente, pódese considerar “xusto” o triunfo de Ramos porque a novela está ben escrita e ben artellada, con pleno respecto á gramática e á coherencia e cohesión narrativas. Non sempre ocorre en galardóns deste tipo, como é ben sabido.

Na contraportada do libro cométese un erro teórico de vulto: fálase da “novela negra” e da crónica xornalística. Estamos máis ben diante do que poderiamos chamar “novela de misterio”, ou, se se me permite a expresión, unha novela policíaca sen policía, dado que faltan trazos típicos do noir. Nada que obxectar respecto ó segundo: as mellores páxinas son aquelas nas que o narrador, sempre omnisciente e en terceira persoa, describe actos e motivacións dos personaxes coa distancia irónica coa que certos xornalistas galegos –penso en Nacho Carretero– teñen abordado tramas delituosas e/ou corruptas existentes no país nas últimas décadas.

Pirotecnia, á marxe destas discusións xenéricas, sofre na nosa opinión un defecto frecuente na narrativa galega premiada: a tremoia vese demasiado. A novela xira arredor do que Alfred Hitchcock chamou un Macguffin: un elemento de suspense que fai que os personaxes avancen na acción, pero cuxo resultado de seu é irrelevante. Unha pirotecnia estoupa e a pregunta que agroma de xeito instintivo é ‘Por que?’… pero non é a que se resolve ó longo da novela. Como a acción principal de seu nos xoga á falsa, resulta lóxico que a atención se centre nos personaxes. Ramos elixe para manexalos, como xa avanzamos, unha forma curiosa de multiperspectivismo, afastada dos modelos máis auténticos –léase Henry James–: no canto de darlles unha voz ou un discurso a cada personaxe, o narrador omnisciente pon o foco coa súa propia voz sobre sucesivos protagonistas do drama e ve polos seus ollos.

A partir destes dous elementos, un relativo á acción e outro á voz narrativa, a historia avanza coa destreza mencionada pero cun voo moi baixo. A estrutura cronolóxica baséase nunha liña temporal quebrada cunhas elipses que o narrador completa ó seguir a cada personaxe, cuns saltos temporais sinxelos en canto ó seguimento. Especial mención merece o uso do anuncio proléptico, recurso completamente prescindible, pois semella berrarlle ó lector: “Coidado, que agora vai ocorrer algo importante, imos avanzar na acción, non te vaias perder”. O ritmo acelérase de xeito acusado nos dous últimos capítulos, o que fai avanzar a acción cara a un final circular e bastante previsible.

O que se perde en estrutura gáñase a nivel temático, onde a visibilidade da tremoia é aínda máis evidente, pero tamén máis efectiva. Ramos elixe personaxes estereotipados con comportamentos recoñecibles para o lector e a selección resulta ser un catch-all dos tópicos da vila galega: os vellos que chegaron a ricos sen moita formación nin carácter, as segundas xeracións incapaces de soster os negocios, os policías corrompidos, os xuíces desbordados, os alcaldes con moita facha e pouco siso… O tratamento expresionista das descricións –na nosa opinión, magnífico polo toque xusto de deformación e crueldade– fai que o lector sorría, recoñeza no libro persoas que o rodean e constrúa unha ficción verosímil. Se a isto sumamos a xa mencionada axilidade do estilo xornalístico temos a gran fortaleza da novela. Ó ser un texto creado para un premio de “novela breve” debemos escusar o feito de que o autor non pase do particular ó xeral e trate de tirar fondas leccións sociolóxicas e mesmo filosóficas en canto á política dos comportamentos dos seus personaxes.

En conclusión: coma en tantas outras ocasións na novelística do século XXI na Galiza, queda un co sabor do que puido ser e non foi. Ramos coñece oficio da novela e tamén o de gañar premios con novelas: aquí un adulterio, aló unha situación cómica, aquí un moito de drama, alí unhas pingas de crítica ós políticos, alá uns bos traumas… E esa estrutura de taller de escrita creativa, con aire de lista de cotexo de Excel, afástase das potencialidades que cremos son evidentes nun dos mellores narradores desta hora no país.

Pirotecnia, de Alberto Ramos, Galaxia, 2024. 140 páxinas. 16,10€

One thought on “‘Pirotecnia’, a tremoia á vista

Deixa unha resposta

O teu enderezo electrónico non se publicará Os campos obrigatorios están marcados con *